زناشویی

خشکی واژن و روش های درمان آن

خشکی واژن

در صورت ابتلا به خشکی واژن باید نسبت به درمان آن اقدام نمایید. رابطه جنسی یکی از مهم‌ترین رفتارهای انسان هاست. به همین دلیل بسیار حائز اهمیت می باشد. دستگاه تناسلی نیز جزو قسمت های مهم بدن از مانند سایر اعضای بدن، لازم است که از سلامت بالایی برخوردار باشد.

هم برای دستگاه تناسلی زنان و هم دستگاه تناسلی مردان بیماری های مختلفی وجود دارد که ممکن است کیفیت رابطه جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.

درمان خشکی واژن

به همین دلیل مهم است که طرفین از سلامت کامل برخوردار باشند. یکی از بیماری هایی که در زنان بسیار رایج است، خشکی واژن می باشد. اگر دچار این بیماری باشند رابطه جنسی برای زن همراه با درد بوده و لذت را از طرفین می گیرد.

(درباره کاندوم کاپوت بیشتر بدانید کلیک نمایید)

مولینا یکی از معتبر ترین سایت ها در زمینه لوازم زناشویی، دستاورد خشکی واژن و روش های درمان آن را برای شما بیان کند. اگر احتمال می دهید که دچار این بیماری هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید تا با علائم در روش های درمان آن آشنا شوید.

خشکی واژن چیست؟

واژن بخشی از اندام جنسی زنانه است که نقش مهمی را در تولید مثل و تنظیم هورمونی ایفا می‌کند. لایه‌ای نازک از ترشحات، دیواره‌ی داخلی واژن را پوشانده است. ترشحات واژن محیط واژن را قلیایی می‌کنند به همین دلیل اسپرم می‌تواند برای تولید مثل جنسی در واژن زنده بماند. ترشحات واژن هم دیواره‌ی آن را نرم و روان می‌کند و موجب کاهش آسیب در حین رابطه‌ی جنسی می‌شود.

برای خرید کاندوم تاخيری از مولینا کلیک کنید.

استروژن یک هورمون جنسی زنانه است که لایه‌ی داخلی واژن را نرم و ضخیم می‌کند. خشکی واژن به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد می‌شود. با افزایش سن، به دلیل تغییر در میزان تولید هورمون‌ها دیواره‌ی واژن نازک می‌شود. تغییرات هورمونی شایع‌ترین علت آن است اما تنها علت آن نیست. خشکی واژن علامتی است که غالبا بعد از یائسگی در خانم‌ها دیده می‌شود.

برای خرید کاندوم گودلايف از مولینا کلیک کنید.

گرچه ممکن است در هر سنی و به دلایل متعددی ایجاد شود، اما خوشبختانه درمان‌های متعددی برای آن وجود دارد. در ادامه علائم خشکی واژن برای شما بیان خواهد شد تا اطمینان حاصل کنید که آیا دچار این بیماری هستید یا خیر. البته در صورت ابتلا به این بیماری نگران نباشید، شما به راحتی با مراجعه به پزشک می توانید این بیماری را درمان نمایید.

علائم خشکی واژن

خشک شدن واژن در حین رابطه جنسی بطور کامل مشخص است و واژن زن دیگر حالت خیسی و نرم بودن عادی را ندارد و کمی ضخیم تر و سفت تر می شود. اما بطور کلی علائم دیگری نیز در پی این بیماری بوجود می آیند. همان‌طور که گفته شد کاهش سطح استروژن در دوران یائسگی موجب کاهش ترشحات طبیعی واژن شده و به دنبال آن موجب درد و ناراحتی در ناحیه‌ی لگن می‌شود. این مشکل همچنین می‌تواند موجب بروز هر کدام از علائم زیر شود؛

  1. احساس خارش واژن
  2. سوزش واژن
  3. تنگ شدن واژن
  4. ایجاد زخم در واژن
  5. درد واژن
  6. عدم لذت در رابطه جنسی
  7. درد هنگام مقاربت (دیس پارونیا)
  8. خونریزی پس از مقاربت
  9. افزایش احتمال عفونت واژن

اگر به مدت چند هفته این علائم در شما وجود داشت و با انجام رابطه جنسی افزایش یافت، به احتمال فراوان شما دچار خشکی واژن هستید و برای درمان آن، باید به پزشک مراجعه کنید. در ادامه چندین راه حل درمان خشکی واژن بیان خواهد شد. این راه حل ها در مراحل ابتدایی تا حدودی از خشکی واژن جلوگیری می کنند، اما پیشنهاد می شود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

درمان های خشکی واژن

همانطور که میدانید خشکی واژن یکی از بیماری هایی است که در تغییرات هورمونی و کاهش سطح استروژن در زنان اتفاق می افتد و به همین دلیل باید از داروهایی که منجر به افزایش سطح هورمون می شود استفاده نمایید.

استفاده از پماد های موضعی استروژن:

یکی از درمان‌های رایج خشکی واژن که به دلیل سطوح پایین استروژن ایجاد می‌شود، درمان موضعی استروژن است. بدین صورت که دارو به طور مستقیم در واژن استفاده می‌شود و به بهبود علائم خشکی واژن کمک می‌کند. روش موضعی استفاده از استروژن در سطح واژن در مقایسه با استروژن خوراکی جذب کمتری دارند. 

قرص لاکتوفم برای خشکی واژن:

دومین درمانی که پزشکان برای خشکی واژن در نظر می گیرند، قرص لاکتوفم می باشد. در برخی مواقع ممکن است برای درمان خشکی واژن قرص لاکتوفم کارساز باشد. این قرص در درمان عفونت‌های ادراری و تناسلی استفاده می‌شود. همچنین افرادی که به دلیل یائسگی دچار خشکی می‌شوند، می‌توانند از این دارو استفاده کنند. این قرص دارای سویه باکتریایی ایمن و مفید است و پس از تکثیر در دستگاه گوارش خود را به محیط واژن می‌رساند. این قرص کمک شایانی به درمان خشکی واژن می کند. 

استفاده از روان کننده های مجاز:

همچنین می‌توانید از لوبریکانت در هنگام سکس استفاده کنید تا واژن را مرطوب کند و درد در هنگام نزدیکی را کاهش دهد. روان‌کننده‌های محلول در آب نسبت به روان‌کننده‌های روغنی بهتر هستند، زیرا باعث تحریک واژن نمی‌شوند و به کاندوم هم آسیبی نمی رساند. 

غذاهای حاوی فیتواستروژن:

در کنار درمان های پزشکی برخی رفتار های درست دیگر نیز به روند درمان کمک می کنند. یکی از این رفتار ها، استفاده از غذاهای حاوی فیتواستروژن می باشد. فیتواستروژن ترکیباتی هستند که مشابه استروژن در بدن عمل می‌کنند. فیتواستروژن در غذاهای گیاهی مانند سویا، آجیل، مغز‌ها و دانه‌ها، پنیر و لوبیا یافت می‌شود. 

رابطه جنسی:

رابطه‌ی جنسی منظم با همسر می‌تواند میزان خشکی واژن را کم کند. در واقع هنگام مقاربت جریان خون به واژن افزایش یافته و باعث افزایش ترشحات واژن می‌شود و خشکی واژن را برطرف می‌کند. خشکی واژن یکی از بیماری های رایج در بین زنان می باشد. البته این بیماری دارای درمان‌های مختلف می باشد اما شما می توانید قبل از ابتلا به آن با استفاده از کرم های روان کننده رابطه جنسی، از این بیماری جلوگیری نمایید.

برای خرید ژل های روانکننده کلیک نمایید

ممکن است که سطح استروژن شما پایین باشد و به مرور دچار خشکی واژن شوید. اما با استفاده از کاندوم های روان کننده و کرم های روان کننده، احتمال ابتلای شما به این بیماری بسیار کاهش می یابد. شما میتوانید برای تاییدیه انواع کاندوم و کرم های روان کننده رابطه جنسی، به سایت مولینا مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید